Po czym poznać, że wymiana opon jest konieczna?
Wydajność opon samochodowych ma decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa, wydajności i skuteczności pojazdu. Szacuje się, że około 200 zgonów rocznie mogło być spowodowane awariami opony. Większość opon ma zapewnić podobne osiągi przez całe życie. Jednak w pewnym momencie opony zaczynają tracić wydajność pod względem ich przyczepności i hamowania.
Oto kilka wskazówek, które pomogą zdecydować, czy nadszedł czas, aby zacząć zakupy nowego zestawu opon i uniknąć wydawania większej kwoty niż to konieczne.
Zaczynamy od bieżnika
Podstawową funkcją bieżnika na oponie jest przekierowywanie wody spod opony w celu zwiększenia przyczepności i uniknięcia utraty przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą na mokrych drogach. Opony stają się niebezpieczne, gdy są zużyte, a kiedy bieżnik spadnie do 1.6 Mm, opona nie jest już bezpieczna. Należy zwrócić uwagę na wzór bieżnika.
Wszystkie sprzedawane opony mają tzw. wskaźniki zużycia bieżnika. Są to małe mostki tworzące się między stopniami. Warto spojrzeć na wzór bieżnika i zobaczyć, czy początki tych mostków zaczynają się tworzyć między stopniami czy też biegną przez opony. W miarę zużycia opon, mostki te staną się równe z bieżnikiem opony. Jeżeli w danym momencie tak się dzieje, to znaczy, że, nadszedł czas na wymianę opon.
Warto poddać opony testowi, dzięki temu łatwemu można zaoszczędzić trochę pieniędzy, jeśli chodzi o opony i bezpieczeństwo. Kierowcy biorą monetę i umieszczają ją w środku bieżnika.
Jeśli można zobaczyć na samej górze otoczkę rewersu, natychmiast trzeba wymienić opony. Do pomiaru bieżnika opony można także użyć specjalnego wskaźnika głębokości bieżnika lub narzędzia do takiego pomiaru.
Dobrze jest poznać wymagania prawne. Zjeżdżone opony powinny być wymieniane na zdrowy rozsądek, aby zapewnić bezpieczeństwo. W Polsce opony są uważane za zużyte, gdy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 1,6 milimetra.
Kierowca powinien notować wszelkie nieregularne zużycie bieżnika.
Może to wskazywać na niewspółosiowość koła, potrzebę obrócenia opony lub obu tych elementów. Nierównomierne zużycie bieżnika to znak, że trzeba podjechać do serwisu samochodowego.Dobrym pomysłem jest obracanie opon od przodu do tyłu w parach. Wystarczy obie przednie opony przesunąć je na tył i odwrotnie.
Jeśli nierówne zużycie opon jest ekstremalne lub jeśli opony zużyją się znacznie szybciej niż się spodziewano, przed wymianą opon należy odwiedzić kompetentny warsztat, który sprawdzi zawieszenie i skoryguje w razie potrzeby nieprawidłowości. Niewłaściwe ustawienie lub zużyte części zawieszenia mogą znacznie skrócić żywotność opony.
Pozostałe kłopoty z oponami
Trzeba także sprawdzić, czy w ścianie opony nie występują nieprawidłowe wybrzuszenia lub „pęcherzyki”. Wybrzuszenie wskazuje, że sztywna wewnętrzna rama opony została uszkodzona i pęknięta. Uszkodzenie takie może być spowodowane przejechaniem przez duży wybój, nad krawężnikiem lub przez jazdę z niskim ciśnieniem w oponach. Kontynuowanie jazdy na oponach, które mają wybrzuszoną (uszkodzoną) boczną ściankę, jest niebezpieczne.
Strukturalna integralność opony została znacznie zmniejszona, co znacznie zwiększa prawdopodobieństwo nagłej awarii lub wybuchu przy prędkościach osiąganych np. na autostradzie. Może to spowodować poważny wypadek. Wszelkie opony z wybrzuszonymi bocznymi ściankami powinny być wymienione natychmiast, niezależnie od stanu bieżnika.
Opony powinno się wymienić, co najmniej, co 5 lat. Jednak, gdy zostaną zauważone małe pęknięcia na wszystkich oponach, oznacza to, że kauczuk ulega zniszczeniu. Opony takie mogą się rozpadać, oddzielając się od taśmy stalowej, powodując uszkodzenie zewnętrznej części samochodu.
Nie zapominajmy o zużyciu
Innym czynnikiem który można brać pod uwagę zastanawiając się nad jakością opon, to odległości pokonywane w ciągu roku. Jeżeli samochód przejechał na danych oponach ponad pięćdziesiąt tysięcy kilometrów, opony powinny zostać wymienione.
Jednak zawsze kierowca powinien wziąć pod uwagę takie parametry jak:
-Odporność opon na ścieranie
-Rodzaj pokonywanych dróg, ze względu na jakość nawierzchni
-Styl prowadzenia samochodu
-Przeciętne obciążenie samochodu podczas jazdy.
-Niewłaściwe użytkowanie powodujące szybkie zużywanie się opon:
-Korzystanie z opon letnich na śniegu i lodzie
-Mieszanie typy opon
-Korzystanie z rozmiarów kół i obręczy, które nie są zgodne
-Montaż opon, które nie mają szybkości i wskaźnika obciążenia, co najmniej równego lub wyższego niż te pierwotnie określone przez producenta pojazdu