Ciśnienie w oponach – wszystko, co musisz o nim wiedzieć
Ciśnienie w oponach jest bardzo istotnym parametrem, który ma ogromny wpływ na prowadzenie się pojazdu i nasze bezpieczeństwo na drodze. Często jednak ten aspekt jest całkowicie pomijany przez kierowców, którym zależy jedynie na tym, by z opon nie robiły się tak zwane “flaki”.
W ostatnich latach doszła jeszcze kwestia oszczędności paliwa, która ma być zależna od tego jak mocno napompujemy nasze koła. Czy rzeczywiście tak jest? Czy nieprawidłowe ciśnienie w oponach może być przyczyną wypadku? Czy jazda na “flakach” spowoduje zwiększone zużycie paliwa? Przekonajmy się!
Ciśnienie w oponach a bezpieczeństwo
Przyczepność jest kluczowym elementem, który zapewnia nam panowanie nad pojazdem na drodze. Zależy ona od bardzo wielu czynników. Przede wszystkim od tego jaki jest rodzaj nawierzchni po której się poruszamy, czy jest ona mokra, z jakiej mieszanki gumy wykonane zostały opony, jak głęboki jest bieżnik, jak pracuje zwieszenie w naszym samochodzie i tak dalej. W uproszczeniu, na przyczepność największy wpływ ma to, jak opona “dogaduje się” z nawierzchnią, po której podróżujemy.
Tutaj trzeba powiedzieć jasno: Żadna opona nie zapewni odpowiedniej przyczepności, jeśli nie będzie posiadała prawidłowego ciśnienia. Zarówno w przypadku zbyt niskiej jak i zbyt wysokiej wartości może dojść do utraty przyczepności w kluczowym momencie, a naszą podróż możemy zakończyć w rowie i do góry kołami.
Bardziej niebezpieczne jest zbyt mocne napompowanie koła, ponieważ wtedy opona staje się twarda, a środkowa część bieżnika ulega wybrzuszeniu, powodując o wiele słabszy docisk gumy do podłoża. Na mokrej nawierzchni jest to proszenie się o wypadek.
Wpływ ciśnienia na zużycie paliwa
Ostatnimi czasy zarówno modne jak i realne pożądane stało się ograniczanie zużycia paliwa. Moda wynikła zapewne z troski o środowisko, bo w końcu mniej spalonej benzyny lub ropy to mniej spalin wydalonych z auta. Z drugiej strony mamy sytuację ekonomiczną w naszym kraju, która wciąż nie jest najlepsza i kierowcy zmuszeni są poszukiwać oszczędności. Sprawdźmy więc jak ciśnienie w oponach może przyczynić się do polepszenia lub pogorszenia spalania naszego samochodu.
Silnik pracując musi pokonać zarówno opory własne, opory toczenia oraz opory powietrza. Opory toczenia wynikają z tego jakie posiadamy opony i naturalnie od panującego w nich ciśnienia. Zasada jest bardzo prosta: Im większe ciśnienie tym mniejszy opór i mniejsze zużycie paliwa, natomiast im mniejsze ciśnienie tym opona trudniej “jedzie” i musimy głębiej wciskać pedał przyspieszenia.
Wielu kierowców pompuje koła do o wiele wyższych wartości niż dopuszczalne, licząc że zużycie paliwa zmniejszy się znacznie. Tak naprawdę nie jest to różnica aż tak drastyczna, żebyśmy mieli dla niej ryzykować naszym bezpieczeństwem, czy choćby przedwczesnym zużyciem się elementów zawieszenia i komfortem jazdy.
Inne ciśnienie dla jazdy z ładunkiem?
Zapewne przeglądając instrukcję obsługi naszego pojazdu znaleźliśmy tam informację, że powinniśmy zwiększyć ciśnienie w oponach gdy w samochodzie przewozimy dużo ciężkiego bagażu. Czy taki zapis kłuci się w jakiś sposób z tym, co stwierdziliśmy powyżej? Otóż niekoniecznie. Przeprowadźmy eksperyment: Napompujmy koła do nominalnego ciśnienia i sprawdźmy jak wygląda opona.
Następnie poprośmy kilka osób by wsiadły do samochodu, a do bagażnika włóżmy kilkadziesiąt kilogramów bagażu. Popatrzmy na opony jeszcze raz i porównajmy ich wygląd. Okazuje się, że po obciążeniu samochodu opony nieco “sflaczały”, jednak ciśnienie się nie zmieniło. To właśnie dlatego producent każe nam mocniej napompować koła gdy przewozimy komplet osób i bagażu (na przykład jadąc na wczasy).
Opony, mimo zachowania poprawnego ciśnienia, będą zachowywały się bowiem tak, jakby tego ciśnienia im brakowało. Zwiększenie ciśnienia spowoduje, że ich wygląd i właściwości jezdne wrócą do normy. Zazwyczaj mocniej pompujemy koła tylne, a przednie tylko nieznacznie.
Jak widać, zachowanie prawidłowego ciśnienia w oponach ma kluczowe znaczenie zarówno jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy jak i zużycie paliwa. Zachęcamy do częstego sprawdzania tego bardzo ważnego parametru i regularnego uzupełnienia utraconych “kresek”. Powinniśmy robić to przynajmniej raz na dwa tygodnie, a jeśli koła nie są już idealnie szczelne – nawet co kilka dni.
Pompkę i miernik ciśnienia powietrza możemy zakupić na każdej stacji benzynowej lub w popularnych sieciach marketów. Możemy również wykorzystać kompresory, które znajdziemy na większości stacji. Życzymy bezpiecznej jazdy!